Lättläst om valet
Det här läste vi på semestern
Låna och läs e-böcker
Boktips om nostalgi


Kontakta oss
Jämtlands läns bibliotek
huvudbiblioteket

TELEFON
063-14 30 50

POSTADRESS
Jämtlands läns bibliotek
831 80 Östersund

BESÖKSADRESS:
Rådhusgatan 25-27

E-POSTADRESS:
lansbiblioteket@ostersund.se

Öppettider >>

Interiör huvudbiblioteket

Lättläst information om biblioteket

Länsbiblioteket
Rådhusgatan 25-27
831 80 Östersund
Telefon 063-143050
www.jlb.ostersund.se

Det finns områdesbibliotek i
Torvalla och Brunflo.

Det finns en biblioteksbuss.

Öppettider på biblioteken


Länsbiblioteket

Måndag, tisdag
onsdag, torsdag
öppnar vi
klockan 10.00 på morgonen
och stänger
klockan 20.00 på kvällen.

Fredag
öppnar vi
klockan 10.00 på morgonen
och stänger
klockan 18.00 på kvällen.

Lördag öppnar vi
Klockan 11.00 på förmiddagen
och stänger
klockan 15.00 på eftermiddagen.

Låna

På biblioteket kan du låna
böcker
tidningar
musik på CD
film på DVD

Det finns lättlästa böcker
och lättlästa tidningar.
Det finns böcker på cd-skiva
och böcker på andra språk
.

Lånekort

Du behöver ett lånekort
på biblioteket.
Lånekortet är gratis.
Det kostar inget att låna böcker.
Visa legitimation när du får
lånekortet.
Ta alltid med lånekortet
till biblioteket.

Du kanske tappar
ditt lånekort.

Tala om det på biblioteket.
Då får du ett
nytt lånekort.
Det kostar femton kronor.

Du får en PINkod.
Det är fyra siffror
som används tillsammans
med lånekortet.

Lånetid

Lånetiden är fyra veckor.

Ibland är lånetiden kortare.

Du får låna
CD-skivor i sju dagar.
Du får låna fem skivor
varje gång.

Du får låna DVD-filmer
i tre dagar.
Du får låna två filmer varje
gång.

När du lånar får du ett kvitto.
På kvittot står det
vad du lånat
och när det ska
lämnas tillbaka.

Om du lämnar tillbaka boken för sent
får du betala förseningsavgift.

Omlån

Om du inte hunnit
läsa färdigt
kan du låna om boken.
Det kallas omlån
.
Omlån är gratis.
Omlån får du göra
om ingen annan vill låna boken.

Reservera en bok

Du kan ställa dig i kö
för en bok som är utlånad.
Då reserverar du boken.

Vi skickar ett brev till dig
när du får hämta boken.

Datorer på biblioteket

Du kan låna dator gratis
på biblioteket.
Du måste boka en tid.
Du ska ha med lånekort
och PINkod.

Sidan uppdaterad 2010-08-18 - Sidansvarig: Lizzie Karlsson
Till svensk sida Till engelsk sida Till fransk sida Till spansk sida
Nya boktips
Bokomslag
Vänskapens väsen
av Nordgren, Malin
Vad är en vänskap? Kan den förklaras?
Läs mer >>
 
Bokomslag
Nostalgiboken om godis och glass
av Triberg, Annica
Minns dina barndomssomrars godsaker!
Läs mer >>
 
Bokomslag
Dancing the dream
av Jackson, Michael
Popkungen kunde skriva mer än låttexter.
Läs mer >>
 
Bokomslag
Än jublar fågelsången
av Claeson, Steve
Motala, tidigt 1900-tal. Wilhelm Hallgrens tillvaro kullkastas när han möter den 17 år äldre Lovisa.
Läs mer >>